Κείμενο βασισμένο στο άρθρο της Αμερικανίδας κτηνιάτρου Patty Khuly "Why Don't People Get That Swimming With Dolphins Is a Bad Thing?", στον ιστότοπο vetstreet.com (Fb).
Τι είναι αυτό που κάνει τα προγράμματα κολύμβησης με δελφίνια τόσο ελκυστικά, σε τεχνητές εγκαταστάσεις επιχειρήσεων, που φυλακίζουν χαρισματικά ζώα και τα εκπαιδεύουν να υπακούουν τυποποιημένες εντολές, προσθέτοντας άλλη μια απειλή σε αυτές που ήδη αντιμετωπίζουν; Η απάντηση είναι ότι οι επιχειρήσεις αυτές δεν εκπαιδεύουν μόνον τα δελφίνια, αλλά και το ίδιο τους το κοινό: Οι φιλόζωοι των δελφιναρίων κατευθύνονται έτσι ώστε να νομίζουν ότι εκφράζουν την αγάπη τους για τα δελφίνια συνεισφέροντας παράλληλα στην προστασία τους.
Είναι κοινό μυστικό ότι το marketing εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις ανάγκες των ανθρώπων, οι οποίες διαμορφώνονται ανάλογα με τις συνθήκες αλλά και τις κυρίαρχες πεποιθήσεις της κάθε εποχής. Στη σημερινή εποχή, που ο κόσμος είναι σχετικά ευαισθητοποιημένος στα θέματα της κακοποίησης των ζώων, οι επιχειρήσεις των δελφιναρίων αυτοπαρουσιάζονται ως προστάτες των δελφινιών, προσπαθώντας να διαφημίσουν όσο αποτελεσματικότερα γίνεται το προϊόν της παροχής των υπηρεσιών τους. Δεδομένου μάλιστα ότι τα προγράμματα κολύμβησης με δελφίνια χρεώνουν 100 με 300 δολάρια το άτομο για 15 λεπτά παραμονή μέσα στο νερό και μια αναμνηστική φωτογραφία, οι πελάτες αυτών των επιχειρήσεων προέρχονται ως επί το πλείστον από τις τάξεις που διαθέτουν μεγαλύτερη οικονομική άνεση, θέλουν να πιστεύουν ότι αγαπούν τα ζώα και το περιβάλλον, και επιθυμούν να συμμετέχουν σε προγράμματα και εκστρατείες σχετικές με την προστασία του περιβάλλοντος.
Είναι κοινό μυστικό ότι το marketing εκμεταλλεύεται στο έπακρον τις ανάγκες των ανθρώπων, οι οποίες διαμορφώνονται ανάλογα με τις συνθήκες αλλά και τις κυρίαρχες πεποιθήσεις της κάθε εποχής. Στη σημερινή εποχή, που ο κόσμος είναι σχετικά ευαισθητοποιημένος στα θέματα της κακοποίησης των ζώων, οι επιχειρήσεις των δελφιναρίων αυτοπαρουσιάζονται ως προστάτες των δελφινιών, προσπαθώντας να διαφημίσουν όσο αποτελεσματικότερα γίνεται το προϊόν της παροχής των υπηρεσιών τους. Δεδομένου μάλιστα ότι τα προγράμματα κολύμβησης με δελφίνια χρεώνουν 100 με 300 δολάρια το άτομο για 15 λεπτά παραμονή μέσα στο νερό και μια αναμνηστική φωτογραφία, οι πελάτες αυτών των επιχειρήσεων προέρχονται ως επί το πλείστον από τις τάξεις που διαθέτουν μεγαλύτερη οικονομική άνεση, θέλουν να πιστεύουν ότι αγαπούν τα ζώα και το περιβάλλον, και επιθυμούν να συμμετέχουν σε προγράμματα και εκστρατείες σχετικές με την προστασία του περιβάλλοντος.
Και είναι τραγική ειρωνία το γεγονός ότι αυτοί που θέλουν περισσότερο να βοηθήσουν, αποτελούν τον πρώτο στόχο του αποπροσανατολισμού προς την κατεύθυνση που εξυπηρετεί τα συμφέροντα των διαφημιστών. Αυτός είναι και ο λόγος που κάνει πολλούς ανθρώπους να πιστεύουν ότι το κακό των δελφιναρίων δεν είναι μόνον η εκμετάλλευση των δελφινιών αλλά και η εκμετάλλευση των ανθρώπων. Και ότι ο κίνδυνος για τα άγρια ζώα δεν είναι μόνον αυτοί που τα εκμεταλλεύονται άμεσα, αλλά και οι έμμεσοι διαφημιστές τους που, λανσάροντας καταστροφικές δραστηριότητες σαν συμφέρουσες, φιλικές για το περιβάλλον και επιμορφωτικές, αποπροσανατολίζουν το κοινό, παρεμποδίζοντας την ορθή του σκέψη και δημιουργώντας συνενόχους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου