Στην Ελλάδα σήμερα, μπροστά στην σφαγή των δικών τους αμνών, για τους μικρότερους εκ των οποίων ήταν η μόνη πηγή εισοδήματος και το μοναδικό βιοποριστικό μέσο, βοσκοί και κτηνοτρόφοι με παραδοσιακές οικογενειακές μονάδες, θρηνούν. Έχουν ήδη χαθεί πάρα πολλά αιγοπρόβατα (450.233 μέχρι σήμερα, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του ΥΠΑΑΤ για την ευλογιά). Μαζί τους θα χαθούν, όχι μονάχα τα μονοπάτια των βουνών που αγαπήσαμε, αλλά και τα χωράφια με το τριφύλλι, το καλαμπόκι και το σιτάρι ενώ, στην Ελλάδα, απειλείται πλέον η πρωτογενής παραγωγή στο σύνολό της.
Εύλογα λοιπόν αναρωτιέται κανείς: θα μπορούσε αυτή η ολική καταστροφή να προκύπτει από κάποιο οργανωμένο σχέδιο; Μήπως πρόκειται για σκόπιμη πολιτική (ελληνική ή/και ξένη), προκειμένου να εξοντωθούν οι μικροί παραγωγοί, και να επικρατήσουν οι μεγάλες βιομηχανίες γάλακτος και κρέατος που εισάγουν πρώτη ύλη από τρίτες χώρες; Μήπως θέλουν να εκτοπίσουν τα πρόβατα για να γεμίσουν τα βουνά με ανεμογεννήτριες και τους κάμπους με φωτοβολταϊκά, ή μήπως τέτοιου είδους ερωτήματα προωθούνται μέσα από διάφορες θεωρίες συνωμοσίας; Δυστυχώς, μια σειρά απαντήσεων σε επιμέρους ερωτήματα* συνηγορούν με εκείνους που μιλούν για οργανωμένο σχέδιο καταστροφής της ελληνικής κτηνοτροφίας.
Επειδή καλό θα ήταν να μην (κάνουμε πως) ξεχνάμε την ιστορία μας, καθώς, στην Ελλάδα, η ευλογιά δεν είναι καινούργιο νόσημα, το πρώτο ερώτημα που έρχεται στο μυαλό είναι γιατί, όταν διαπιστώθηκαν τα πρώτα κρούσματα, δεν έγιναν εμβολιασμοί, όπως γινόταν παλιά (και όπως γίνεται σε άλλες χώρες, εδώ και χρόνια, πχ Τουρκία και Βουλγαρία). Μέχρι και την δεκαετία του '90, εμβόλιο ευλογιάς γινόταν και στην Ελλάδα**, με πολύ καλά αποτελέσματα. Οι εμβολιασμοί πραγματοποιούνταν σε ακτίνα 10 χιλιομέτρων γύρω από τις προσβεβλημένες εκτροφές, τα ζώα των οποίων θανατώνονταν. Αυτή η πρακτική είχε ως αποτέλεσμα τον έγκαιρο και αποτελεσματικό έλεγχο της νόσου, με ελάχιστα κρούσματα και εστίες, έτσι ώστε, τελικά, η ευλογιά να μην ενδημεί στη χώρα. Για παράδειγμα, κατά την επιζωοτία του 1988, θανατώθηκαν μόλις 500 ζώα από 7 εκτροφές, ενώ εμβολιάστηκαν 50.000 πρόβατα.
Είναι αλήθεια ότι, προκειμένου για τα ζώα τα οποία μάθαμε να αντιμετωπίζουμε ως "παραγωγικά", πολύ σπάνια υπάρχει έλεος. Προκειμένου για ζώα τα οποία συνηθίσαμε να αποκαλούμε "livestock", για την αποτροπή εξάπλωσης μιας μη ενδημικής "εξωτικής" ασθένειας, οι αρμόδιες υπηρεσίες της Ε.Ε. συνιστούν, μεταξύ άλλων, και την μέθοδο της μαζικής εκρίζωσης (stamping out). Η διαδικασία πρέπει να περιλαμβάνει την ανώδυνη (με "ανθρωπιστικό τρόπο") θανάτωση των ζώων, την αποκομιδή και διαχείριση των πτωμάτων με τρόπο ασφαλή, και την αποτελεσματική απολύμανση των μολυσμένων χώρων.
Αυτή η στρατηγική εφαρμόστηκε και τώρα, όταν όμως η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο και εκατοντάδες χιλιάδες ζώα οδηγήθηκαν στον θάνατο χωρίς να αναχαιτιστεί στο ελάχιστο η εξάπλωση, οι ίδιες οι ευρωπαϊκές υπηρεσίες και ο αρμόδιος επίτροπος συνέστησαν στον υπουργό του ΥΠΠΑΤ, Κώστα Τσιάρα, να ξεκινήσει επειγόντως πρόγραμμα εμβολιασμού με συνδρομή της Ε.Ε. Εκείνος όμως αρνήθηκε, με την δικαιολογία ότι η χώρα θα έμπαινε σε "καθεστώς ενδημικής νόσου", και δεν θα μπορούσε να εξάγει φέτα. Έτσι φτάσαμε (μέχρι στιγμής) να εξαφανίσουμε σχεδόν μισό εκατομμύριο αιγοπρόβατα.
Παράλληλα με τους προβληματισμούς σχετικά με την φέτα, υποστηρίχτηκε και διαδόθηκε ότι εμβόλιο για την ευλογιά "δεν υπάρχει". Υποστηρίχτηκε και διαδόθηκε επίσης πως το εμβόλιο*** "δεν αποτελεί απλή ή αυτονόητη λύση", πάρα το γεγονός ότι είναι δοκιμασμένο, ασφαλές, χωρίς παρενέργειες, και με πάρα πολύ καλή αποτελεσματικότητα. (έως και 100%). Σώζει τα μη προσβεβλημένα ζώα του κοπαδιού, σταματά την εξάπλωση στις γειτονικές εκτροφές, προσφέρει ανοσία που διαρκεί τουλάχιστον ένα έτος, και χρησιμοποιείται, εδώ και πάρα πολλά χρόνια, σε πολλές χώρες, με απόλυτη επιτυχία. Η άποψη ότι δεν μπορούν να διαχωριστούν τα εμβολιασμένα από τα άρρωστα ζώα είναι ξεπερασμένη, δεδομένου ότι οι σύγχρονες μοριακές τεχνικές επιτρέπουν άμεση διάκριση.
Πολύ πρόσφατα, ένας σοφός τσέλιγκας ακούστηκε να λέει ότι "η προβατίνα είναι ζώο θυσίας, γιατί μόνο δίνει, ακόμα και πεθαμένη δίνει"... Ακούγοντας τον συγκεκριμένο άνθρωπο, αν δεν ήσουν άνοιωθος, καταλάβαινες πως εννοούσε ότι, όταν κάποιος θυσιάζεται για σένα, αξίζει τουλάχιστον μια στάλα έλεος, αν όχι ευγνωμοσύνη και σεβασμό. Όταν κάποια από τα δικά του πρόβατα αρρώστησαν, τα τάισε ρυζόκρεμα στο στόμα, τα φρόντισε, τα γιατροπόρεψε και, όταν το κοπάδι στάθηκε και πάλι στα πόδια του, ακμαίο και δυνατό, ήρθαν οι "επιστήμονες" και του τα πήραν.
Τα πρόβατα είναι "ζώα θυσίας", όμως αυτά που θάφτηκαν όπως - όπως στα χωράφια και στα μαντριά, δεν πρόκειται να θρέψουν κανέναν. Ο φρικτός τρόπος με τον οποίο ξεψύχησαν δεν έχει καμία σχέση με τις προδιαγραφές καλής μεταχείρισης που ορίζονται από την Ε.Ε, και δεν συνιστά, σε καμία περίπτωση, "ευθανασία". Η θανάτωση δεν έγινε για λόγους ιατρικούς. Αιτιολογική θεραπεία για την ευλογιά των αιγοπροβάτων δεν είναι υπάρχει, υπάρχουν όμως πολλές περιπτώσεις αυτοΐασης. Το ποσοστό θνητότητας είναι πολύ χαμηλότερο για τις αυτόχθονες φυλές προβάτων, ενώ οι κατσίκες νοσούν ηπιότερα. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας των Ζώων (WOHA), τα άτομα που έχουν αναρρώσει δεν μεταδίδουν τον ιό, ενώ αποκτούν ισόβια ανοσία. Όμως, σύμφωνα με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για την εκρίζωση ("stamping out"), ακόμη και ένα άρρωστο πρόβατο αν βρεθεί, ολόκληρο το κοπάδι θανατώνεται μαζί του και, παρά το ότι τα ζώα που ιάθηκαν δεν διασπείρουν τον ιό, η εξόντωση είναι ολική για να "σπάσει" ο κύκλος της μετάδοσης.
Σύμφωνα με την επίσημη επιστημονική άποψη, η νόσος δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο, και η κατανάλωση κρέατος ή γάλατος από μολυσμένο ζώο δεν είναι επικίνδυνη. Συνεπώς, η θανάτωση των κοπαδιών δεν γίνεται για λόγους δημόσιας υγείας (που σχετίζονται με τον άνθρωπο), ούτε για λόγους "ευθανασίας" (που σχετίζονται με τα ζώα), αλλά για λόγους καθαρά οικονομικούς που σχετίζονται με το "ζωικό κεφάλαιο". Δεδομένου μάλιστα ότι η μεταδοτικότητα του ιού είναι πάρα πολύ μεγάλη και η εξάπλωση γίνεται πολύ εύκολα, σύμφωνα με τα πρωτόκολλα της Ε.Ε, η νόσος είναι υποχρεωτικής δήλωσης/εκρίζωσης.
Βεβαίως, η επιλογή της καθολικής σφαγής ολόκληρων κοπαδιών έχει χαρακτήρα σύστασης και δεν μπορεί να επιβληθεί ως νόμος. Συνεπώς, αν η Ελλάδα ήθελε, θα μπορούσε να ζητήσει εφαρμογή προγράμματος εμβολιασμού κατά παρέκκλιση. Και αυτό ακριβώς της προτάθηκε από τις Βρυξέλλες, όπως αποκάλυψε (φέρνοντας στο φως της δημοσιότητας τα σχετικά έγγραφα) ο ερευνητικός ιστότοπος wearesolomon. Το υπουργείο όμως, απέρριψε την πρόταση, χωρίς καμία πειστική δικαιολογία, όπως δε -μεταξύ άλλων- φημολογείται, η μαζική θανάτωση ευνοεί και την κάλυψη του σκανδάλου στον ΟΠΕΚΕΠΕ. Κι' αυτό γιατί, μέσα στην όλη σύγχιση, θα μπορούσαν να "θανατωθούν" και μερικά από τα πρόβατα - φαντάσματα που δηλώθηκαν και επιδοτήθηκαν, ενώ -από την άλλη μεριά- τα εμβόλια που θα έδινε η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι μετρημένα.
Αναλογο, αν και σε μικρότερη κλίμακα, "μακελειό", έγινε και στην Γαλλία, με τα την οζώδη δερματίτιδα των βοοειδών. Το πρόβλημα που αντιμετωπίζει η πρωτογενής παραγωγή δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο. Μήπως λοιπόν, επειδή όλη αυτή η ιστορία φαίνεται (και είναι) παράλογη, συμβαίνει και κάτι χειρότερο που δεν αντιλαμβανόμαστε;
Τα ζώα που σφάζονται, θάβονται και δεν δίνονται προς κατανάλωση. Στο σημείο αυτό, θα μπορούσε να θεωρήσει κανείς πως το ζήτημα σχετίζεται με τον κίνδυνο διασποράς του ιού. Πράγματι, κανόνας της Ε.Ε απαγορεύει την εμπορική εκμετάλλευση κρέατος που προέρχεται από ζώο (αποδεδειγμένα ή δυνητικά) μολυσμένο με νόσο υποχρεωτικής εκρίζωσης.
Όμως, στην Ελλάδα, τα σκοτωμένα πρόβατα, αντί να κατευθυνθούν σε καύση ή υγειονομική ταφή, θάβονται πρόχειρα δίπλα στις στάνες και θέτουν σε κίνδυνο το περιβάλλον, μολύνοντας και τον υδροφόρο ορίζοντα. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η ασθένεια εξακολουθεί να μεταδίδεται, τα κρούσματα να αυξάνονται, και η σφαγή να επεκτείνεται μέχρι τελικής πτώσεως.
Καθώς φαίνεται, η σταδιακή αποδυνάμωση του κλάδου της αγροτοκτηνοτροφίας αποτελεί στρατηγική που οδηγεί σε μια νέα εποχή βιομηχανοποιημένης κτηνοτροφίας, μεταλλαγμένων, συνθετικού κρέατος και εντομοφαγίας. Αυτό, οι άμεσα ενδιαφερόμενοι αγρότες και κτηνοτρόφοι έχουν αρχίσει να αντιλαμβάνονται, εξ ου και οι πρωτοφανείς κινητοποιήσεις στην Ελλάδα, οι διαδηλώσεις στη Γαλλία και το άγριο ξέσπασμα στην ίδια την έδρα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Ειδικά σε ό,τι αφορά στο ευρωπαϊκό "ζωικό κεφάλαιο", η αντιμετώπιση δεν γίνεται τόσο με ιατρικά όσο με καθαρά οικονομικά κριτήρια, και είναι ισοπεδωτική: ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΕΝΑ κρούσμα εξωτικού (δηλαδή μη ενδημικού) νοσήματος αν βρεθεί σε μια εκτροφή, επιβάλλεται η άμεση θανάτωση ολόκληρου του κοπαδιού, ακόμη και αν το νόσημα αυτό δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο, δεν αποτελεί κίνδυνο για την δημόσια υγεία, και μπορεί να προληφθεί με εμβόλιο. Stamping out σημαίνει ριζική απαλλαγή, ολική εξάλειψη.
Τελικά, ποιος μπορεί να ωφεληθεί, αν οι Ευρωπαίοι (και οι Έλληνες) κτηνοτρόφοι χάσουν τα ζώα τους; Μήπως αυτοί που εισάγουν κρέατα και γαλακτοκομικά από τρίτες χώρες; Η εμπορική συμφωνία Mercosur**** είναι υπό συζητηση, αν και η υπογραφή της, μπροστά στις οργισμένες αντιδράσεις των αγροτών, μετατέθηκε για τον επόμενο μήνα. Η φιλοσοφία αυτής της εμπορικής σύμπραξης με χώρες της Λατινικής Αμερικής συνοψίζεται στο εξής: "σας δίνουμε αυτοκίνητα για να μας δώσετε κρέας". Είναι δηλαδή ένα είδος ανταλλαγής ευρωπαϊκών προϊόντων υψηλής τεχνολογίας με φθηνά αλλά αμφιβόλου ποιότητας τρόφιμα αναπτυσσόμενων χωρών, που θα ανταγωνιστεί τους Ευρωπαίους παραγωγούς, μεταξύ των οποίων οι Έλληνες.
Εντωμεταξύ, στην Ελλάδα, γαλακτοβιομήχανοι φέρνουν μεγάλες ποσότητες γάλακτος από γειτονικές χώρες, εξασφαλίζοντας την "σταθερότητα της αγοράς" και της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Ευρέως συζητείται επίσης πως μπορεί να υπάρχουν και άλλοι που θα ωφεληθούν από το τέλος της ελληνικής κτηνοτροφίας. Είναι γνωστό ότι το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (το ίδιο που συμβουλεύει το ΥΠΑΑΤ στην διαχείριση της ευλογιάς) πραγματοποιεί έρευνες για την εντομοφαγία. Και, την ίδια στιγμή που ο πρύτανης στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, Χαράλαμπος Μπιλλίνης, κτηνίατρος επικεφαλής της Εθνικής Επιτροπής επιστημόνων για την ευλογιά, έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην άρνηση εμβολιασμού των αιγοπροβάτων, το Π.Θ διακρίνεται για το ερευνητικό του έργο στην παραγωγή εντόμων κατάλληλων προς βρώση.
Εντεταλμένη διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας έστησε μονάδα εκτροφής εντόμων για παρασκευή αλεύρων, στο Πήλιο. Όπως η ίδια εξηγεί, η "φάρμα" δεν θα παράγει μόνο τροφές και λιχουδιές για κατοικίδια, αλλά και προνύμφες εντόμων, εγκεκριμένων για ανθρώπινη κατανάλωση. Και ενώ η παραδοσιακή κτηνοτροφία στην Ελλάδα κινδυνεύει να αφανιστεί, σε ένα πρόσφατο podcast της LIFO, μια άλλη καθηγήτρια (από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης αυτή τη φορά) εξηγεί πως (παράπλευρα με τον εφιάλτη της απάνθρωπης εντατικοποίησης που μετατρέπει τα ζώα σε μηχανές παραγωγής) μια νέα (διατροφική και όχι μόνο) δυστοπία*****, απειλεί να μπει στη ζωή μας.
βλ. επίσης documentonews και agrinionet
Για την εξάπλωση της ευλογιάς των αιγοπροβάτων
"Τα επιχειρήματα που προβάλλονται κατά του εμβολιασμού είναι επιστημονικώς αβάσιμα. Δεν μπορούμε να αφανίσουμε όλα τα κοπάδια στο όνομα της εκρίζωσης. Είναι ώρα να μιλήσουμε για τον εμβολιασμό, πριν θυσιαστεί, μαζί με τα πρόβατα, και η προοπτική του πρωτογενούς τομέα της χώρας" (στην ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ)


.png)


.png)
.png)

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου