Ετικέτες

Τρίτη 2 Απριλίου 2013

Οι πέντε ελευθερίες, η γούνα και οι κτηνίατροι





Η αντιπαράθεση απόψεων σχετικά με τα ζώα που εκτρέφονται για τη γούνα τους, που τις τελευταίες ημέρες πήρε διαστάσεις (με αφορμή αφενός την 3η διεθνή έκθεση γούνας που πραγματοποιήθηκε στο Metropolitan Expo, στην Αθήνα, αφετέρου την ημερίδα της Ελληνικής Κτηνιατρικής Εταιρείας -- ΕΚΕ με τίτλο Γουνοφόρα ζώα στην Ελλάδα. Μια πρώτη προσέγγιση, που θα γίνει στις 7 Απριλίου, στην Καστοριά), έφερε και πάλι στο προσκήνιο την έννοια της "ευζωίας" των ζώων (εκτροφής και όχι μόνον), με την οποία ο ρόλος των κτηνιάτρων σχετίζεται άμεσα. 

Η κυρίαρχη άποψη περί ζωοφιλίας (στην Ελλάδα και όχι μόνον) χωρίζει τα ζώα σε δύο μεγάλες κατηγορίες, σ' εκείνα που καταναλώνουμε ή εκμεταλλευόμαστε και κείνα που χαϊδεύουμε. Τα δεύτερα είναι φίλοι μας, τα αγαπάμε, ή απλώς "χρησιμεύουν" για να συντροφεύουν τους ανθρώπους, γι' αυτό κι' εμείς, σαν άνθρωποι του δυτικού πολιτισμού, εκφράζουμε τον αποτροπιασμό μας για τις Ασιατικές χώρες που έχουν συνηθίσει να τα σκοτώνουν για τη γούνα τους ή να τα τρώνε.

Η έννοια της ευζωίας των ζώων (animal welfare) εμφανίστηκε στο δυτικό κόσμο μετά τη βιομηχανική επανάσταση, που είχε σαν αποτέλεσμα την αστικοποίηση και την αποκοπή των αστικών πληθυσμών από τις δραστηριότητες της γεωργίας και της κτηνοτροφίας. Δεδομένου μάλιστα ότι η βιομηχανική επανάσταση ξεκκίνησε από τη Μεγάλη Βρεττανία, δεν είναι τυχαίο που οι πρώτες αναφορές στην έννοια της ευζωίας ξεκκίνησαν από τη χώρα αυτή, με την πρώτη οδηγία της Βρεττανικής βουλής για την προστασία των βοοειδών από την κακοποίηση και τον βασανισμό, το 1882. To 1965, η Βρεττανική κυβέρνηση ανέθεσε στον καθηγητή Francis William Rogers Brambell μια έρευνα σχετικά με τα ζώα της ανατέλλουσας τότε βιομηχανοποιημένης κτηνοτροφίας (factory farming), σαν απάντηση στα ερωτήματα που αναδύθηκαν από το βιβλίο της Ruth Harrison "Ζωικές μηχανές" (Animal Machines). Όσο κι' αν φαίνεται τραγικό, στην έκθεση που προέκυψε από την έρευνα αυτή, αναφέρεται πολύ απλά ότι τα ζώα που κρατούνται για εκμετάλλευση στις εγκαταστάσεις των διαφόρων επιχειρήσεων, θα πρέπει να μπορούν να σηκώνονται όρθια, να ξαπλώνουν, να κάνουν στροφή επί τόπου, να καθαρίζουν και να περιποιούνται τον εαυτό τους, και να τεντώνουν τα πόδια τους.

Το αποτέλεσμα της έκθεσης που διατυπώνει τα παραπάνω αυτονόητα δικαιώματα, αποτέλεσε την αφορμή να δημιουργηθεί η Συμβουλευτική Επιτροπή για την Ευζωία των Ζώων της Κτηνοτροφίας ("Farm Animal Welfare Advisory Committee"), μια επιτροπή αρμόδια να δίνει συστάσεις για την καλύτερη μεταχείριση του ζωικού κεφαλαίου (livestock). Τον Ιούλιο του 1979, η επιτροπή αυτή αντικαταστάθηκε από το Συμβούλιο για την Ευζωία των Ζώων της Κτηνοτροφίας (Farm Animal Welfare Council) και προς το τέλος του ίδιου έτους, πέντε συστάσεις διατυπώθηκαν με τη μορφή οδηγίας για τη μεταχείριση των ζώων, η οποία έγινε ευρύτερα γνωστή ως "οι πέντε ελευθερίες" (five freedoms), στη μορφή που γνωρίζουμε σήμερα από το Farm Animal Welfare Committee, το οποίο αποτελεί την διάδοχο κατάσταση του προηγουμένου, από τον Απρίλιο του 2011. Η οδηγία αυτή αναφέρεται όχι μόνο στο άμεσο παράγωγο της αστικοποίησης, που είναι τα ζώα συντροφιάς, αλλά σε όλα τα ζώα που εξαρτώνται άμεσα από την ανθρώπινη φροντίδα ή εκμετάλλευση, στους τομείς της κτηνοτροφίας, της εργασίας και της διασκέδασης. 

Οι πέντε συστάσεις για την ορθή μεταχείριση, ή αλλιώς πέντε ελευθερίες* των ζώων, είναι: 
  •  Ελευθερία από την πείνα και τη δίψα (ικανοποιητική και κατάλληλη παροχή τροφής και νερού)
  •  Ελευθερία από την ταλαιπωρία (διαβίωση σε κατάλληλο περιβάλλον και δυνατότητα πρόσβασης σε κατάλληλο χώρο ξεκούρασης)
  •  Ελευθερία από τον πόνο, τον τραυματισμό και την ασθένεια (αποφυγή της σκληρής και επώδυνης μεταχείρισης και παροχή έγκαιρης περίθαλψης και θεραπείας) 
  • Ελευθερία στην έκφραση της κατά φύσιν συμπεριφοράς, την οποία ορίζει το εκάστοτε είδος (μέσα στις εγκαταστάσεις στις οποίες ο άνθρωπος επιβάλλει στα ζώα να ζουν, και οι οποίες θα πρέπει να παρέχουν δυνατότητες απομόνωσης και κοινωνικοποίησης ανάλογες με τις κατά φύσιν ανάγκες των διαφόρων ειδών)
  • Ελευθερία από το φόβο και την αγωνία (με την εξασφάλιση συνθηκών που δεν επιτρέπουν την έκθεση σε σωματική και ψυχοδιανοητική καταπόνηση - stress). 
Οι πέντε ελευθερίες, γνωστές και σαν ελευθερίες του Brambell (Brambell's Five Freedoms), έφτασαν σήμερα να αποτελούν τον θεμέλιο λίθο της ζωοφιλίας ή ένα άτυπο συμβόλαιο για τα δικαιώματα των ζώων που εξαρτώνται από την ανθρώπινη φροντίδα, και συμπεριλαμβάνουν τα ζώα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή προϊόντων, για εργασία, για διασκέδαση ή για συντροφιά. Το συμβόλαιο αυτό έχει υιοθετηθεί διεθνώς από μεγάλες κυβερνητικές και μη κυβερνητικές οργανώσεις, όπως ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας των Ζώων (World Organisation for Animal Health), και η Βασιλική Εταιρία Πρόληψης της Βάναυσης Μεταχείρισης των Ζώων (Royalw Society for the Prevention of Cruelty to Animals (RSPCA), και αποτελεί μια κατευθυντήρια αρχή, στην οποία οφείλουν να συμμορφώνονται όλοι οι ασχολούμενοι ή εμπλεκόμενοι με τα ζώα. 

* Σύνδεσμοι για to animal welfare και τις πέντε ελευθερίες:
[Farm Animal Welfare Committee: http://www.defra.gov.uk/fawc/ 
Farm Animal Welfare Committee -- Five freedoms: http://www.defra.gov.uk/fawc/about/five-freedoms/ 
The Farm Animal Welfare Council closes down on 31 March 2011: http://www.fawc.org.uk/default.htm 
Farm Animal Welfare Council -- Five Freedoms: http://www.fawc.org.uk/freedoms.htm]

 

Στις περισσότερες Ευρωπαϊκές χώρες, τα μικρά γουνοφόρα ζωάκια όπως τα μινκ και οι διάφοροι εκπρόσωποι της οικογενείας των μουστελιδών, θανατώνονται με ασφυξία σε κλειστούς θαλάμους διοξειδίου ή μονοξειδίου του άνθρακα, ενώ οι αλεπούδες συνήθως με πρωκτική ηλεκτροπληξία. Η Ευρωπαϊκή Επιστημονική Επιτροπή για την Υγεία και την Ευζωία των Ζώων (Scientific Commettee on Animal Health and Animal Welfare), σε έκθεση με τίτλο "The Welfare for Animals Kept for Fur Production", η οποία έχει υποβληθεί από το 2001, επισημαίνει πολύ σημαντικά και δυσεπίλυτα εως ανεπίλυτα προβλήματα που αφορούν στην ευζωία των ζώων που εκτρέφονται για παραγωγή γούνας, εξ αιτίας άλλωστε των οποίων πολλές ευνομούμενες Eυρωπαϊκές χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Αυστρία, η Κροατία, η Δανία, η Σλοβενία, η Ελβετία και η Ολλανδία, αναγκάστηκαν να προβούν σε σταδιακή απαγόρευση ή αυστηρό περιορισμό αυτού του είδους της εκτροφής. Εναντίον της εκτροφής "γουνοφόρων" έχει επίσης τοποθετηθεί, από το 2009, και ο κτηνιατρικός σύλλογος της Νορβηγίας.

Έρευνα των Ιταλικών οργανώσεων essereAnimali και Nemesi Animale αποκαλύπτει την μαρτυρική ζωή και τον οδυνηρό θάνατο των μικρών μουστελιδών σε εκτροφείο γούνας της Ιταλίας. Μπορείτε να δείτε ένα μικρό βίντεο που γυρίστηκε με κρυφές κάμερες, εδώ. 

 
baby mink

Συνηθίσαμε να "αγαπάμε" μόνο τα ζώα που μάς επέτρεψαν, αυτά για τα οποία η αγάπη μας όχι μόνον δεν θίγει αλλά και προάγει τα οικονομικά συμφέροντα του συστήματος που εκμεταλλεύεται τις ανθρώπινες ανάγκες τα ανθρώπινα συναισθήματα. Μόνον αυτά που στις δυτικές χώρες ονομάστηκαν "pets" και όχι τα άλλα. Γιατί τα άλλα αποδίδουν πολλαπλάσια κέρδη μέσα από την απαξίωσή μας. Και δεν τολμάμε ούτε στην επιστήμη μας ούτε στην καθημερινότητά μας να αμφισβητήσουμε το ρόλο μέσα από τον οποίο κατορθώσαμε να γίνουμε αυτοί που είμαστε, το ρόλο που εξυπηρετεί την επιβεβλημένη τάξη πραγμάτων. Στον κλονισμένο από κάθε άποψη πολιτισμό μας, τα ζώα "αξιοποιούνται" για να αποδώσουν το μέγιστο δυνατό όφελος, και βρίσκονται στο απόλυτο έλεός μας. Και δεν υπάρχει στον κόσμο ζωντανό πλάσμα πιο εκτεθειμένο στην απουσία του ανθρωπίνου ελέους από το εκτρεφόμενο, που γεννιέται,  πεθαίνει και υπάρχει, μόνο και μόνο για την εξυπηρέτηση των ανθρώπινων αναγκών. 

Ποια είναι η φιλοζωϊκή κουλτούρα
της Ελλάδας του σήμερα και τι ρόλο καλείται να παίξει ο κτηνίατρος στη διαμόρφωση αυτής της κουλτούρας; Είναι συμβατή η ευζωία των ζώων που εκτρέφονται για τη γούνα τους με αυτό το είδος της εκτροφής; Υπάρχει περίπτωση οι επιχειρήσεις εκτροφής γουνοφόρων να παραμείνουν οικονομικά βιώσιμες, εαν εφαρμόσουν τους στοιχειώδεις κανόνες ευζωίας; Καλούνται να πειθαρχήσουν οι επιχειρήσεις στους κανόνες που ορίζει η επιστήμη, ή καλείται η επιστήμη να προσαρμόσει το δυναμικό της στην υπηρεσία των επιχειρήσεων; Έχει - ή θα έπρεπε να έχει - σχέση η επιστήμη με την πολιτική και την ηθική; Πότε σταματάει ένα ζώο να είναι άγριο και γίνεται εξημερωμένο; Είναι ταυτόσημη η έννοια της απόλυτης εξάρτησης ενός ζώου από τον άνθρωπο με την έννοια της εξημέρωσης; Ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στην εξημέρωση και στην αιχμαλωσία και ανάμεσα στην απελευθέρωση και την εγκατάλειψη; Ποιο ονομάζουμε ζώο συντροφιάς; Ποια είδη ζώων επιλέγουμε να αγαπάμε σαν παιδιά μας και ποια απλώς να εκμεταλλευόμαστε, να τρώμε και να φοράμε; Σε τι "χρησιμεύουν" σήμερα τα ζώα συντροφιάς και τι είναι αυτό που καθορίζει την οικονομική τους αξία; Είναι ευθέως ή αντιστρόφως ανάλογη η σχέση της αγάπης με την εκμετάλλευση και τη χρησιμότητα; Θα έπρεπε να είναι εμπορεύσιμα τα ζώα συντροφιάς; Πού σταματάει η εκμετάλλευση, πού αρχίζει η αγάπη και πού τελειώνει το έλεος; Σε ποιο σημείο αποφασίζουμε να βάλουμε τη διαχωριστική γραμμή; 


Εκεί όπου η εγγενής ανθρώπινη δυνατότητα της ενσυναίσθησης και της συμπόνοιας δε νομιμοποιούνται να αποτελέσουν πυξίδα θέσεων και επιλογών, η αμέσως επόμενη δυνατότητα είναι η ενημέρωση και η παιδεία - σε όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ευρύτητα και με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Και ο καταναλωτής οφείλει και δικαιούται να γνωρίζει, μεταξύ άλλων πολλών τα οποία επιμελώς τού αποκρύπτονται, ότι η γούνα δεν είναι ούτε φιλική προς το περιβάλλον ούτε "πράσινη", όπως θέλει να παρουσιάσει η ένωση γουνοποιών του Καναδά. Η γούνα είναι φιλική μόνον προς του επιχειρηματίες που την παράγουν, τους οποίους συντηρεί η μόδα και η ανθρώπινη ματαιοδοξία. Η γούνα είναι προϊόν πόνου και βίας και δεν είναι πράσινη, είναι κόκκινη, κατακόκκινη.

Λυπάμαι που αναγκάζομαι να επιστρατεύσω γνώσεις και επιχειρήματα για να υπερασπιστώ το αυτονόητο ακόμη και στον ίδιο μου τον εαυτό. Τα συμπεράσματα είναι έγκυρα μόνον όταν εξάγονται με τη λογική, ακόμα και εκεί που η καρδιά ξέρει καλύτερα. Όμως, τόσο η ευ-ζωία των λεγομένων "γουνοφόρων" ζώων (λες και τα άλλα δεν έχουν γούνα) όσο και η ευ-θανασία τους, είναι εκ των πραγμάτων ασυμβίβαστες με την βιωσιμότητα των επιχειρήσεων γουνοπαραγωγής. Λυπάμαι που το μεγαλύτερο επιστημονικό σωματείο κτηνιατρικής στην Ελλάδα αποφάσισε να σταθεί δίπλα σε αυτήν την τόσο σοβαρή μορφή κακοποίησης και όχι απέναντι. Λυπάμαι γι΄αυτό το δρόμο που πορευόμαστε χωρίς ενσυναίσθηση και χωρίς έλεος. Και αν αυτό λέγεται οικονομική ανάπτυξη, λυπάμαι που η κτηνιατρική επιστημονική κοινότητα την υποστηρίζει, ενώ εκατομμύρια ζώα βασανίζονται απάνθρωπα για να παράγουν ένα προϊόν εντελώς περιττό. Λυπάμαι. Λυπάμαι πολύ

 Filikaki




Είσαι ελεύθερος να επιλέξεις ό,τι θέλεις. Μόνο να ξέρεις ότι, αυτό το ζώο που φοράς, έτσι ζεί και έτσι πεθαίνει.

                                              






http://on.fb.me/1mVEB5m 


Επιλεκτικές αναφορές:
- The Welfare of Animals Kept for Fur Production Report of the Scientific Commettee on Animal Health and Animal Welfare Adopted on 12-13 December 2001: http://ec.europa.eu/food/animal/welfare/international/out67_en.pdf
- Fur industry: Synonym of animal cruelty? http://www.nt.ntnu.no/users/clabec/pdf/Furindustry.pdf
- Victories on the road to a Fur-Free World: http://www.antifurcoalition.org/fur-free-victories.html
- Toxic Fur: The Impacts of Fur Production on the Environment and the Risks to Human Health: http://www.humanesociety.org/assets/pdfs/fur/toxic-fur-january-22-2009.pdf
 
Για την κατάργηση του εμπορίου γούνας:  http://furabolition.blogspot.gr/
 - ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΕΜΠΟΡΙΟ ΤΗΣ ΓΟΥΝΑΣ: http://furabolition2.blogspot.gr/p/fur-farms.html
- Fur Abolition: https://plus.google.com/110005540112561943170/posts
- Έλληνες Πολίτες κατά της χρηματοδότησης και χρήσης ζώων για γούνα: http://citizensaynotofur.blogspot.gr/ 
- Νίκες στο δρόμο για έναν Κόσμο Χωρίς Γούνα: http://citizensaynotofur.blogspot.gr/p/blog-page_23.html
STOP FUR

Σχετικός σύνδεσμος: Μουσείο γούνας και πολιτισμός




http://tinyurl.com/oltl485



 Η γούνα μπορεί να "ζεσταίνει" την Ελληνική οικονομία 
αλλά παγώνει τις καρδιές και τις συνειδήσεις. 
Άλλωστε, είναι κοινή διαπίστωση ότι η ανθρωπότητα 
περνάει το "state" της διαστροφής. Και...
 ...φοριέται και σε μπικίνι...



 Και επειδή όλα αυτά (και πολλά άλλα που μπορεί να αφορούν τον καθένα 
πολύ περισσότερο από τις κτηνιατρικές ημερίδες, 
τις γούνες και τα εκθεσιακά δρώμενα) δεν αντέχονται, 
κλείνω την ανάρτηση με ένα τετράλεπτο animation, 
 όπου πολύ απλά 




Δεν υπάρχουν σχόλια: