Ετικέτες

Τετάρτη 7 Απριλίου 2021

Οι "φίλοι" τελικά, δυστυχώς ναι, αγοράζονται



Όταν οι περισσότεροι άνθρωποι της πόλης μιλούν για αγάπη προς τα ζώα, συνειδητά ή υποσυνείδητα αναφέρονται στους σκύλους και τις γάτες, γιατί με αυτά ζουν. Τα υπόλοιπα, εκείνα που η Καναδή φωτορεπόρτερ Jo-Anne McArthur αποκαλεί "φαντάσματα της μηχανής μας" (The Ghosts in Our Machine), εκείνα που αθέατα και σιωπηλά τροφοδοτούν κάθε στιγμή την ασταμάτητη λειτουργία της οικονομίας και του πολιτισμού μας, δεν τα βλέπουν και ούτε θέλουν να ακούσουν κάτι σχετικό με αυτά, κάτι που μπορεί να τους στενοχωρεί, να τους ενοχλεί ή να τους ξεβολεύει. Στην πιο προχωρημένη κατεστημένη της μορφή, η αστική φιλοζωία ενδιαφέρεται για τα αδέσποτα, γιατί αυτά είναι οι πιο ευαίσθητοι κρίκοι στην αλυσίδα της φτωχής αστικής μας πανίδας. Σε κάθε πόλη και κάθε γειτονιά, ευτυχώς τώρα πια και στην Ελλάδα, είναι πολλοί οι άνθρωποι, οι σύλλογοι και οι οργανώσεις που πασχίζουν να εξασφαλίσουν μια καλύτερη τύχη για τα αδέσποτα, καθώς για κάθε δηλητήριο υπάρχει και ένα αντίδοτο, και για κάθε πληγή που ανοίγουν οι άνθρωποι υπάρχουν και αυτοί που την θεραπεύουν. Και στις 4 Απριλίου, Παγκόσμια Ημέρα Αδεσπότων Ζώων, είδαμε για πρώτη φορά πρωθυπουργό να επισκέπτεται καταφύγιο αδέσποτων ζώων, και πολλούς φιλόζωους να ενθουσιάζονται, περιμένοντας μια αλλαγή προς το καλύτερο.

Τα ζώα συντροφιάς υπάρχουν λόγω της ανάγκης των ανθρώπων να τα έχουν κοντά τους. Η διατήρησή τους τροφοδοτεί μια σειρά από δραστηριότητες και συναφή επαγγέλματα, που αρχίζουν από τους εκτροφείς και τελειώνουν στις επιχειρήσεις ζωοτροφών και εξαρτημάτων παντός είδους (συμπεριλαμβανομένων και των κυνηγετικών αξεσουάρ), γιατί το κυρίαρχο οικονομικό σύστημα ξέρει να εκμεταλλεύεται (και να καλλιεργεί) τις ανθρώπινες ανάγκες. Η εγκατάλειψή τους, που έχει να κάνει με την έλλειψη της ενσυναίσθησης, της ηθικής και της ευθύνης, είναι αντικείμενο ενασχόλησης για μια σειρά από οργανώσεις (πολιτικές και μη). Και η σειρά αυτή όμως είναι ανοχύρωτη απέναντι στην εκμετάλλευση, γιατί το κυρίαρχο οικονομικό σύστημα ξέρει να εκμεταλλεύεται τις ανθρώπινες ευαισθησίες.

Χωρίς τα ζώα δεν θα υπήρχαν ούτε οι άνθρωποι ούτε ο πολιτισμός τους, για την "υπηρεσία" όμως αυτή ελάχιστα είναι, στο πέρασμα των αιώνων, τα προβλεπόμενα ανταλλάγματα. Τα ζώα (ΟΛΑ τα ζώα και όχι μόνον τα λεγόμενα "pets", όχι μόνον αυτά που χαϊδεύουμε) είναι πηγή βιοπορισμού αλλά και πλουτισμού, είτε σαν πρώτη ύλη για τροφή, ένδυση και διασκέδαση (κτηνοτροφία, γουνοποιία, θέαμα, συντροφιά), είτε σαν πεδίο ανάδειξης πολιτικών ή άλλων σκοπιμοτήτων, γιατί το κυρίαρχο οικονομικό σύστημα ξέρει να εκμεταλλεύται τους ΑΘΩΟΥΣ.

Έχει όμως ή όχι σχέση η φιλοζωία με την πολιτική; Εύκολα θα μπορούσε να απαντήσει κανείς πως η φιλοζωία (η "αγάπη" για τα ζώα δηλαδή) έχει να κάνει με μια μεγάλη γκάμα από συναισθήματα, είναι δηλαδή
κάτι υποκειμενικό. Ο καθένας, σε ατομικό επίπεδο, μπορεί να αγαπάει τα ζώα, αν όχι όλα, τουλάχιστον κάποια από αυτά, πράγμα που κανένας δεν έχει το δικαίωμα να αμφισβητήσει ούτε να μετρήσει, καθώς "αγαπόμετρο" δεν υπάρχει. Η αγάπη έχει να κάνει με την δυνατότητα εμβέλειας του κάθε "εγώ" και τις ανάγκες του καθενός, αναμφίβολα όμως η πολιτική έχει να κάνει (για όλους) με το "εμείς". Η εμβέλεια του "εμείς", το ΠΟΙΟΥΣ δηλαδή, συμπεριλαμβανομένου του εαυτού του, περιλαμβάνει ο καθένας όταν λέει "εμείς", είναι ζήτημα ευρύτερης πολιτικής ιδεολογίας. Και η διάθεση του κάθε "εγώ" να παραμερίσει τον εαυτό του για χάρη του κάθε "εμείς" σχετίζεται άμεσα με την επιλογή και την προτίμηση διαφορετικού πολιτικού συστήματος από τον καθένα μας. Η πολιτική είναι μέγεθος αναμφίβολα "μετρήσιμο" και αντικειμενικό, γιατί έχει να κάνει με την ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ, και η οικονομία έχει να κάνει με τα ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ. Γι' αυτό και η αγάπη μπορεί να μην έχει τιμή, έχει όμως κόστος. Και οι πολιτικές επιλογές έχουν πολιτικό κόστος, επίσης. 

Η ερώτηση στην περίπτωσή μας θα έπρεπε να είναι λοιπόν: ποια συγκεκριμένα συμφέροντα τολμούν να θίξουν, και ποιο ΠΟΛΙΤΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ είναι διατεθειμένα τα πολιτικά κόμματα να πληρώσουν, ούτως ώστε ένας (πολιτικοποιημένος) φιλόζωος να εγκρίνει ή να απορρίψει την πολιτική τους; Ας μην πάμε, αυτή τη στιγμή, στα πολύ "δύσπεπτα", για πολλούς "ακατανόητα" και για άλλους (εκ δεξιών και εξ... ευωνύμων αδιακρίτως) "εξεζητημένα", ας μη μιλήσουμε για την διατροφική κουλτούρα των ανθρώπων και τα Δικαιώματα των Ζώων, και ας αρκεστούμε σε ένα παράδειγμα που είναι (ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ σήμερα) για τους περισσότερους προσιτό και αποκρουστικό: την παραγωγή και εμπορία της γούνας κατά τον 21ο αιώνα

Στην Δανία, που ήταν μέχρι σήμερα η μεγαλύτερη εξαγωγός χώρα γούνας μινκ, οι μεταλλάξεις του SARS-CoV-2 που θα μπορούσε να θέσουν σε κίνδυνο την αποτελεσματικότητα του εμβολίου και την αντιμετώπιση της πανδημίας γενικότερα, οδήγησαν στην απαγόρευση της εκτροφής. Παρόμοιες απoφάσεις έχουν ήδη ληφθεί στην Αυστρία, Τσεχία, Ισραήλ, Ηνωμένο Βασίλειο, ενώ πλέον, στις μέρες μας, οι περισσότερες πολιτισμένες χώρες εγκαταλείπουν σταδικά την παραγωγή φυσικής γούνας, όχι μόνον για λόγους δημόσιας υγείας, προστασίας του περιβάλλοντος και ηθικής αλλά και οικονομικούς, γιατί η γούνα φαίνεται ότι είναι ένα προϊόν που η αγορά δεν το θέλει πια. Η Σουηδία αποφάσισε να απαγορεύσει την εκτροφή βιζόν κατά το 2021, προκειμένου να αποτρέψει τον κίνδυνο εξάπλωσης στους ανθρώπους μεταλλαγμένων στελεχών του κορωνοϊού, ανακοίνωσε η κυβέρνηση της χώρας. "Αυτή η βιομηχανία παραμένει ένας περαιτέρω παράγοντας κινδύνου που θα πρέπει να λάβουμε υπόψη στη μάχη κατά της πανδημίας", δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός, Περ Μπόλουντ, σε συνέντευξη Τύπου (reuters, businessinsider, fashionnetwork, kathimerini). Οι Δανοί εκτροφείς όμως φαίνεται ότι σχεδιάζουν την επανέναρξη της επαγγελματικής τους δραστηριότητας εδώ, ευπρόσδεκτοι μάλιστα από την ελληνική κυβέρνηση, ίσως γιατί η μετεγκατάσταση "σκουπιδιών" κάθε είδους από τις αναπτυγμένες χώρες προς τις χώρες δορυφόρους είναι κάτι που συνηθίζεται. Στην Βόρεια Ελλάδα, εκατοντάδες χιλιάδες ζώα εξακολουθούν να ζούν φυλακισμένα, κάτω από απάνθρωπες και στρεσσικές συνθήκες, αποτελώντας παράλληλα σοβαρή απειλή για την δημόσια υγεία*.  

"Οι φίλοι δεν αγοράζονται...", όμως φαίνεται ότι οι φίλοι του Κυριάκου Μητσοτάκη δεν είναι τα ζώα. Οι φίλοι του Έλληνα πρωθυπουργού είναι οι επιχειρηματικοί όμιλοι στους οποίους η κυβέρνηση μοιράζει δημόσιο χρήμα για να κακοποιούν εκατοντάδες χιλιάδες ζώα κάθε χρόνο, προκειμένου να διατηρήσουν μη βιώσιμες επιχειρήσεις και να παράγουν ένα εντελώς άχρηστο προϊόν που ο κόσμος πλέον δεν αγοράζει. Είναι αυτοί που καταδικάζουν τα ζώα σε ισόβιο εγκλεισμό, αυτοί που τα οδηγούν στην τρέλα και τον κανιβαλισμό. Είναι αυτοί που θανατώνουν με ηλεκτροπληξία τις αλεπούδες, αυτοί που πετάνε στους θαλάμους αερίων τα μινκς, αυτοί που πνίγουν, στραγγαλίζουν, χτυπούν και γδέρνουν. Αν δούμε λοιπόν, πώς αντιμετωπίστηκε η ΕΚΤΡΟΦΗ "ΓΟΥΝΟΦΟΡΩΝ" από τις διάφορες κυβερνήσεις και ιδίως από την τωρινή, η απάντηση μάλλον πρέπει να είναι ότι η φιλοζωία, τελικά ναι, έχει σχέση με την πολιτική και ότι οι "φίλοι" τελικά, δυστυχώς ναι, αγοράζονται.   

Φωτογραφία πρώτη, εδώ και εδώ

Φωτογραφία δεύτερη, εδώ (via Κίνηση για την Κατάργηση του Εμπορίου Γούνας - Fur Abolition Greece)

Φωτογραφία τρίτη, εδώ

Αφορμή για τις παραπάνω σκέψεις στάθηκαν κάποιες αναρτήσεις και σχόλια στο Facebook  (AdX, ΣτΣτ1, VOr, KM, ZEH, ΠΦΟ, ΠΦΟlifo, ΣτΣτ2, AB, GAWF).

 

  

*Παραπομπή

Από την αρχή σχεδόν της πανδημίας, επιστήμονες από όλο τον κόσμο, καθώς επίσης και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας, έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι τα μινκς των εκτροφείων μπορεί να αποτελούν υπόστρωμα ανάπτυξης, μετάλλαξης και μετάδοσης του κοροναϊού. Στις 14 Ιανουαρίου 2021, στην ΕΕ και την Επιτροπή Γεωργίας και Ανάπτυξης Υπαίθρου (European Parliament Committee on Agriculture and Rural Development), συζητήθηκε η κρίση της εκτροφής αυτής σε σχέση με την πανδημία COVID-19. Το σχετικό άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ευρωπαϊκή εφημερίδα Politico, συντάχθηκε από τις οργανώσεις FOUR PAWS Europe, Fur Free Alliance και Eurogroup for Animals. Μέχρι εκείνη τη στιγμή στην Ελλάδα, η μετάλλαξη Υ453F είχε εντοπιστεί σε 21 εκτροφές και τουλάχιστον 6 δείγματα ανθρώπων που σχετίζονται με τα συγκεκριμένα ζώα (εργαζόμενοι και εκτροφείς), ενώ οι οργανώσεις VeGaia και Ippothesis, με κοινή επιστολή τους προς το ΥΠΑΑΤ, ζήτησαν από τον νέο υπουργό να στηρίξει την λήψη μέτρων έκτακτης ανάγκης σε επίπεδο ΕΕ. 

Ένα μήνα αργότερα, η Fur Free Alliance και το Eurogroup for Animals δημοσίευσαν δήλωση (google Scientific statement on public health risks from SARS-CoV-2 and the intensive rearing of mink) υπογεγραμμένη από επιστήμονες Ιολογίας και Λοιμωδών Νοσημάτων, Κλινικής Μικροβιολογίας, Κτηνιατρικής και Περιβαλλοντικής Υγείας, οι οποίοι επισημαίνουν τους κινδύνους που εγείρονται από την συνέχιση της εκτροφής. Η VeGaia έχει ήδη ζητήσει και την παρέμβαση του Υπουργείου Υγείας. Παρ' όλα αυτά, οι γενναίες επιδοτήσεις προς τους "φίλους" συνεχίζονται. Τις επιδοτήσεις προς τις επιχειρήσεις για τη γούνα (αναλυτικοί πίνακες) μπορείτε να δείτε (και να κατεβάσετε) εδώ: https://app.box.com/s/jgvytqo2o8i58sszyl1b (και επίσης εδώ: photo album Fb)

(Το άρθρο του Politico μπορείτε να διαβάσετε εδώ: COVID-19: Why the EU must end mink farming)

 

Σύνδεσμοι για περιήγηση

#TheySufferWeSuffer 

End the cruel and deadly fur trade, before it causes the next pandemic 

 

 
 

Δεν υπάρχουν σχόλια: